Welkom in de wereld van kaas
23-sep-2022

Meppeler Courant, 21 september 2022

Welkom in de wereld van kaas. Of beter: welkom in de wereld van de 24.518.230 kilo kaas die jaarlijks vanuit Rouveen Kaasspecialiteiten over de wereld wordt geleverd. O ja, voor 2023 wordt 27 miljoen kilo begroot.

De coöperatie ‘Rouveen Kaasspecialiteiten’ houdt dinsdag een van de open dagen voor hun 250 leden-veehouders. „Zie het maar als een uitgestelde bruiloft in coronatijd”, spreekt directeur-bestuurder Klaas Hokse in zijn welkomstwoord. De nieuwbouw, een investering van liefst 21 miljoen euro, is al een tijdje afgerond. „Alleen je mist het feestje. Dat vieren we vandaag. We willen jullie als eigenaar van de fabriek graag laten zien wat we ervan gemaakt hebben.”

Baardnet
Ná het welkomstwoord en vóór het kaas- en stamppotbuffet wordt het gezelschap rondgeleid in de fabriek. Normaal exclusief voor leden, nu mag ook de journalist mee. Alleen gaat dat niet zomaar: naast het haarnetje, een jas en een baardnet moeten de handen worden gewassen en moeten sieraden af. De pen van de journalist is binnen verboden; die wordt vervangen door een detecteerbaar exemplaar; voor het geval de pen in de kaas valt. Dan pikt de metaaldetector hem er weer uit.

Meerdere malen in het proces van melk tot kaas controleert de detector op de aanwezigheid van iets wat niet in het eindproduct hoort. „Laatst las ik in het nieuws weer van mozzarella met listeria. Tsja, op zo’n manier wil je niet in de krant komen”, zegt Peter Dominé, die de rondleiding verzorgt.

De rondleiding is even indrukwekkend, imposant als leerzaam. Per uur verstouwt de fabriek 45 duizend liter melk, een kaas ligt soms tot wel 96 uur in een pekelbad, in de opslag in Rouveen ligt soms wel 2,5 miljoen kilo kaas en zelfs de restproducten van kaas worden benut: van wei wordt bijvoorbeeld babyvoeding gemaakt.

Sportschool
Schoolkinderen worden echter nauwelijks toegelaten voor excursies; de fabriek is in productie, hygiëne staat in hoog aanzien en ook de veiligheid is met tientallen trappen en trappetjes een dingetje. „Er zijn zoveel trappen, soms lijkt het hier wel een sportschool”, verzucht Dominee.

Hokse schetst in zijn voorwoord de wereld van de melkveehouder in het kort: er is nogal wat onzekerheid op en rond het erf. ‘Stikstof’, ‘derogatie’ en ‘klimaat’ staan op het beeldscherm. „We moeten met elkaar blijven vechten voor perspectief van de sector”, houdt Hokse de aanwezigen voor. „FDF, LTO, aan welke kant je ook staat, belangrijk is dat iedereen weer aan tafel zit.”

Meer over de actualiteit wil Hokse er niet over kwijt. Bewust niet. De blik moet vooruit. En bovendien is het geen reden om het feestje van Rouveen Kaasspecialiteiten te verstieren.

In de markt voorziet Hokse een dalende vraag naar kaas. „De mensen betalen meer voor energie en boodschappen. Soms zal er vaker jam op het brood worden gesmeerd dan kaas.”

Specialiseren
De melkaanvoer zal in Nederland onder druk komen te staan. Maar tegelijkertijd voorspelt Hokse bij Rouveen een melkprijs die boven de algemeen aanvaardbare literprijs ligt. Daarin, benadrukt hij, blinkt Rouveen Kaasspecialiteiten uit. Daarin én in het specialiseren. De fabriek is te klein om met de ‘grote jongens’ de massa te produceren, maar richt zich daarom sinds de jaren negentig op het specialiseren. Daarin is Rouveen groot geworden.

Dat heeft geresulteerd in een kwaliteit die voor de concurrentie maar moeilijk te kopiëren is. „De gemiddelde kaasfabriek kan vier, vijf melksoorten aan. Wij hebben er 33”, rekent Hokse voor. Daarvan bereiden de 200 werknemers in ‘Rouveen’ 450 kaasspecialiteiten voor klanten in 160 landen.

Eén van die landen is China. Hokse: „Als je daar marktleider bent, word je aangevallen door de nummer twee. Die gaat niet zeggen hoe goed hijzélf is, maar hij roept bijvoorbeeld hoe verschrikkelijk ziek je kunt worden van de kaas van de marktleider. Het is de wereld van influencers, TikTok. Dat is waar ik heel erg aan moest wennen. Wat is dit toch een rare wereld.”

Welkom in de wereld van kaas.